04 أغسطس 2011

اللي حطوا مبارك في القفص اتعذبوا في السجن الحربي!



...وانت ماينفعش ترفع راسك فوق وتقول "أنا مصري" طول ما اخواتك لسه بيتهانوا وشعبك لسه بيتاكل على قفاه ويتضحك عليه ويتلعب بيه.

انتو عارفين الشباب اللي كان بايت في الشارع في عز الحر عشان يجيب حق الشهدا كانوا فين الكام يوم اللي فاتوا؟ كانوا بيتعذبوا في السجن الحربي وبيتكهربوا في حتت -على حد قول نوارة نجم - ما ينفعش يقولوها لها. الشباب دول وغيرهم لولا انهم مبهدلين نفسهم عمركم ما كنتو شفتو مبارك في القفص ياللي ماشيين تقولوا ارفع راسك فوق انت مصري. الأوْلى: هات حق اخواتك واضمن ان ماحدش يهين كرامتهم تاني عشان تبقى تستاهل تقول على نفسك مصري!

وعشان تعرفوا ان مافيش حاجة اتغيرت وان طريقنا لسه طويل يار يت تتفرجوا على الفيديو ده. واللي ماشافش الحلقة يشوفها كلها - خصوصا مداخلة المستشار زكريا عبد العزيز - لإنها كانت حلقة مهمة جدا باستثناء المدعي المستفز اللي بيستهبل اللي اسمه د. عكاشة ده.

امبارح كتبت على الفيس بوك "أكثر ما يثير استفزازي في موضوع المحاكمة هو محاولة إعلامنا الفاسد أن ينسب هذا الانتصار الجزئي للمجلس العسكري وشكره عليه. وكأن وجود مبارك في القفص النهاردة لإن المجلس هو اللي عايز يحاكمه من طيبة قلبه وحنيته علينا وعدله مع العباد! المجلس اللي الشرطة العسكرية بتاعته كانت بتضرب أهالي الشهدا أول يوم رمضان عشان تفض اعتصامهم. المجلس اللي بقالنا شهور بنتظاهر ونعتصم ونصوت ونقول له "المحاكمة المحاكمة". الفضل الأول والأخير لبداية المحاكمة يرجع للشهداء والثوار اللي مازالوا بيضغطوا لتحقيق المطالب".
النهاردة اكتشفت انهم مش بس بيحاولوا ينسبوا الفضل لنفسهم ويزودوا رصيدهم عند الناس، لأ دول كمان بيحاولوا يداروا على جرايمهم وبلاويهم!


ليست هناك تعليقات: