23 أغسطس 2006

نستله والصهيونية – حقائق / أرقام / تواريخ

عندما شاهدت برنامج عنها وعن مؤسستها في بيروت على قناة الجزيرة، وقعت في غرام تلك الأمريكية التي تتحدث بهدوء وثبات وبلغة عربية تطرب لها الآذان(*). تصفحت بعض مقالاتها على الإنترنت فزاد إعجابي بها و"بحملة مقاطعة داعمي إسرائيل". إليكم فيما يلي مقتطفات من مقال كتبته عن شركة نستله:

حقائق (**)


"نستله هي أضخم شركة صناعية سويسرية، بل وأضخم شركة للمواد الغذائية في العالم كله. وهذه المكانة البارزة لنستله تعني أن ما تفعله يشكل نموذج يحتذى لآلاف الشركات الطامحة الأخرى. فبحسب غرفة التجارة السويسرية فإن أحدى أهم العبر التي قدمتها نستله هي أن في مصلحة كل شركة في العالم أن تستثمر في إسرائيل"

"يقع أبرز موقع لشركة نستله داخل «إسرائيل» في منطقة سيديروت، وهي مستوطنة أنشئت عام 1951، على بعد كيلومتر واحد من غزة، لإسكان موجة من اليهود الشرقيين ولتوزيع الوجود اليهودي في كافة أرجاء فلسطين. وقد بُنيت سيديروت على أراضي بلدة «النجد» الفلسطينية، التي تعرضت لتطهير عرقي من قِبل العصابات الصهيونية عام 1948."

نالت شركة "نستله عام 1998 من رئيس الوزراء السابق بنيامين نتنياهو جائزة اليوبيل احتفاءً بمرور 50 عام على إنشاء دولة العدو، وهي ’أعلى وسام تعطيه دولة إسرائيل في حياتها تقديرا للأفراد الذين عملوا، وللمنظمات التي بذلت، عبر الاستثمارات والعلاقات التجارية، أقصى الجهود لتقوية الاقتصاد الإسرائيلي‘"

يتحدث المقال أيضاً عن "تاريخ من الإجرام" مثبت حول تعاملات شركة نستله منذ 1977، ثم تطرح الكاتبة في نهاية المقال سؤال "ماذا نطلب من نستله وكيف نقاطعها؟"
اضغط هنا لقراءة المقال كاملا، وهنا لقراءة مقال آخر لنفس الكاتبة عن شركة كوكاكولا
__________________

(*) الكاتبة هي «كيرستن شايد» – عضو في نادي الساحة الثقافي ببيروت ومجلة "الآداب" و"حملة مقاطعة داعمي إسرائيل" بلبنان.
(**) مصادر الحقائق مذكورة في النص الأصلي للمقال

هناك 24 تعليقًا:

المزاجنجي يقول...

سامية بنت الحبيب الغائب الحاضر دايما ازيك وانا زعلان منك كتير ولعلمك انا اتهاك على مدونتي وعملت واحدة جديدة وعملت ريبوست لكلام مكتوب عن حداد وجاهين ياريت تقري وعلشان خاطرك لا هاكل كيمواستيك او آيس كريم ولا هاشرب لبن نيدو لانه مفيش احسن من لبن الام واهو نقاطع برضة ومنتظرك في المزاجنجي

محمد أبو زيد يقول...

كل ده كلام جديد
لكن الاشكالية عندنا أن هناك موجات مقاطعة تشتعل مع اشتعال الأحداث وتخبو بعدها
عندما تلتقط اسرائيل أنفاسها قبل أن تعاود إجرامها مجددا ـ الشيء الثاني إن الناس لا يوجد لديها الوعي الكافي بأهمية المقاطعة ، وذكر حكايات غاندي ومقاطعة شركات الملح لا تجدي كثيرا معهم ، الشيء الثالث والأهم أن رجال أعمال العالم العربي انصرفوا عن البحث عن منتجات بديلة لنستلة وكوكا كولا وغيرها
أخشى أن أقول لك لا فائدة
لكن يبدو أنني قلتها

محمد أبو زيد يقول...

آه
لدي سؤال لن يجيبني عليه أحد سواك

هل صدر الجزء الخامس من أعمال فؤاد حداد الشعرية ، الصادرة عن الهيئة العامة لقصور الثقافة

كلمه يقول...

ya gam3a ..2olna million marah elnas betensaaaaaaaaaaaaaaaaah

m7desh befteker 2el elly bye7sal fe phelesteen wla el3ra2 lma byfta7 2zazet pepsi wla coca cola

wel om elly betgeeb zabady nestle lel 3yal akeed mesh betfakr ela fe msla7et 3yalha .... elfekra kolha fe elly beda5alo el7agat de elbld men 2slo

elkalam elly ba2oloh daa mesh gdeed w 2et2al keteer .. w m7desh 3ml 7aga
elzaher eno fe3ln mfeesh fayda

سامية يقول...

إن كنت ناسي أفكرك! ولو انا ما فكرتكش.. إسرائيل حتفكرك

وطول ما احنا بنقول ما فيش فايدة عمر ما حيبقى فيه فايدة

في رأيكم إيه أحسن نقعد جنب الحيط ونلطم ونندب حظنا ولا نفكر بعض؟

سامية يقول...

أيوة يا محمد الجزء الخامس من أعمال فؤاد حداد الكاملة صدر من فترة بعنوان "المزاج والقهر".

Lasto-adri *Blue* يقول...

والله افتكرت يا سامية وأنا بقرأ الخبر دة عن مقاطعة كوكاكولا فى الجامعة المذكورة

عجبنى فعلا المقطع دة
"Sussex Union believes that only strong economic action will put pressure on Coke to make fundamental and necessary reforms."

واستفزنى الرد
"But the company has said boycotts of its products are not the way to further any cause, as they primarily hurt local economies.


هى اللعبة كلها اقتصادية بحتة.. محتاجة راس كبيرة تفكر وايدين تساعد.. وعلى فكرة.. طلع ان كوكا ليها سوابق فى الهند كمان
ولو دورنا على نستلة اكيد ح نطلع بحد آخر مقاطع.. بس مين يسمع

سامية يقول...

ماهو حكاية "بتضر بالاقتصاد الوطني" هي الاستهبال بعينه لإن أصلا وجود الشركات دي في حد ذاته بيعطل نمو الاقتصاد الوطني! يعني مثلا في حالة نستله لما نزلت قزازة ميه شيك وفوكس ولونها مزهزه، كام شركة مياه معدنية مصرية "وطنية" اتأثرت؟ أي بقال حتروحيله النهارده لازم حتلاقي عنده نستله و"احتمال" تلاقي عنده حاجة زيادة لكن مش بالضرورة

وطبعا احنا مش لوحدنا في المقاطقة زي المثال اللي ذكرتيه ما بيأكد. أغلب الشركات العملاقة دي بتكون بلاويها كتير وأسباب مقاطعتها كتير.

في المقالة اللي أخذت مقتطفات منها "نستله والصهيونية" لو قريتي آخر باراجراف حتلاقي مجموعات كتير بتقاطعها لأسباب مختلفة، غير إن الاتحاد المهني الأكبر في بريطانيا
Unison
و Christian Aid
اللي هي منظمة مسيحية كبرى، أضافوا نستله إلى قائمة البضائع الإسرائيلية الواجب مقاطعاتها

alzaher يقول...

عزيزتي سامية
شكرا على المعلومات القيمة والبنت دي فعلا أكثر من رائعة بتفكرني بجورج جالاوي وامثاله من العرب الحقيقين
بس ممكن لو سمحتي تضيفي المدونة بتاعتي في الinks عندك
http://asfoorelsharq.blogspot.com/
عمرو

alzaher يقول...

أسف يا سامية
انا كان قصدي
عندك في ال
links
عمرو

Kholoud-Beirut يقول...

Ana bi3ti2d inno el waa7ad lazim 3ala el aqall ''ykhaffif'' min istihlak el badaae3 yally btid3am israel. Leish? li 2anno iza bit2ool innak m2aate3ha w ba3dein tittarr innak tishrab coca cola aw ayy shee mitil coke fee la7za mo3ayyana aw makan mo3ayyan, inta 7at2ool ''khalass, ma2darsh 2a2aate3, adiny shribt el hebab, i7na ma ni2darsh nkaffy fil mo2at3a''... bass law t7ott bi dmaghak inno inta bitkhaffif el maximum min el 7agaat di, yimkin tjeeb nateejeh a7ssan min hal jadal elly fayteen feeh! Ana shakhsiyyan m2at3a, bal b7aawil inno ma istahlik ashya mostawradeh. 7atta shwayyit anwa3 chocolata elly byista3bedo atfal boldan el 3aalam el taalet fee sina3et-ha, ma bishtreeha ma3 inny bishteheeha. A3taqid inno koll el sharikat el dakhma mabniyya 3ala 3azabaat insaniyya mokhtalifa, fa b7aawil ib3id 3anha.

Wil i7ssass bi 3adam el qidra 3ala el moqat3a jayee min dictatoriyyet 7okkam biladna elly 2atalet 3ind el ba3d roo7 el 2eeman bi maqdiratna ka mowatneen.
Ya3ny leih sadeeqy el balgeeky w zowjto el yabaniyyeh m2at3een w el sha3b el 3araby mosh aader? Haydy mas2alet mawqif inssany w 7iss bil maqdira el fardiyya wil mas2ooliyya.

Samia, really i enjoyed the most your very intelligent replies. W sorry lil comment el taweel, bass hal mas2aleh kteer 7asseiseh!Khalleena nfee2 ba2a w na3mil el minimum!!!!!!!!

سامية يقول...

يا خلود عندك حق طبعا ان الواحد لازم يسهل على نفسه موضوع المقاطعة ده... يعني مثلا فيه ناس تقول لك "عمرك ما حتقدري تقاطعي كل حاجة" ...خلاص بلاش أقاطع كل حاجة لو مش عارفة! لكن على الأقل أقاطع الحاجات اللي أقدر أقاطعها. يعني احنا حيجرالنا إيه لو ما شريبناش كولا وميه نستله؟ حيجرالنا إيه لو ما أكلناش في ماكدونالدز وهارديز وتشيليز؟

فعلا أهم حاجة قلتيها إن إحساسنا بعدم القدرة (على اي شيء مش على المقاطعة بس) جاي من اللي بقالهم سنين بيشربونا ثقافة الهزيمة لغاية ما قتلوا عند الأغلبية روح الإيمان بمقدرتنا كمواطنين..

من سنين واحنا مقاطعين والناس تيجي تقول لك "طول ما انتي مقاطعة لوحدك مش حتعملي أي فرق حقيقي". وهو مين قال ان هدفي في اللحظة دي هو "فرق حقيقي"؟ هدفي في اللحظة دي هو تذكير نفسي وتذكير كل من هم حولي بأن لي عدو أرفض التعامل مع منتجاته. والعدو ده نفسه حيوصل له إني مقاطعاه

Aladdin يقول...

هلا دللتنا على روابط لنفس المقالات باللغة الإنجليزية؟

شكرا يا سامية

تحياتي

سامية يقول...

عزيزي علاء.. للأسف أنا عملت بحث سريع كده مالقيتش المقالات بالانجليزي ع النت. بس عندي وسيلة للاتصال بأحد أعضاء الحملة اللي انا حطالها لينك ممكن يكون عندها بدورها وسيلة للاتصال بكيرستن شايد نفسها ونطلب منها تبعتلنا نسخ بالانجليزي أو ناخد منها تصريح لترجمتها

سيبني أحاول في الموضوع ده وأرد عليك

رحاب يقول...

المقاطعة امر هام طبعا، ربما اهميته في انه الشئ الوحيد الذي نفعله ويخفف من احساس العجز الغريب الذي يتملكنا

لكن ما يحيرني هو لماذا يدعموهم؟ هل لأن اصحاب الشركة ذوو اصول صهيونية ام لأن اسرائيل نجحت في تسويق نفسها والحصول على التعاطف، ام بسبب مصالح تربط الشركة بذووي نفوذ من الصهاينة، ربما لو عرفنا الاجوبة لاستطعنا اتخاذ مواقف اكثر قوة من المقاطعة

محمد أبو الفتوح يقول...

المجهود اللى إنتى عاملاه ده جميل جدا و فعلا بينورناو بيفاهمنا
على فكره أنا شفت اللقاء اللى كان بينك و بين سلمى الصباحى و عجبنى قوى
(لازم نعيش المقاومه)
أنا طلبت منك قبل كده إنك تزورى مدونتى و تقولى رأيك(بكتب شعر عاميه)
لأنه-بجد و الله-رأيك مهم بالنسبه ليه جدا جدا
ياريت تشرفينى على المدونه

ghada يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
Ghada يقول...

معلش يا سامية الناس بقت حقيرة فعلا.. من فضلك احذفي التعليق

سامية يقول...

والله يا غادة انا فكرت أحذفه وبعدين قلت أسيبه دليل على غباء صاحبه! :)
واضح جدا انه مش انت طبعا ولا ده أسلوبك، وواضح برضه إنه شخص غبي ما قراش البوست أصلا وبيقول أي كلام

لكن زي ما يريحك.. لو عايزاني أشيله نشيله

Ghada يقول...

شيلو الميتين اللي هنا وكده :)
أنا مش عاوزه الناس تخلط وف نفس الوقت مش عاوزاكي تحتفظي بحاجة ممكن تضايقك..
عموما اعمل اللي تشوفه يا جميل :)

مفلس افندى الرايق يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
مفلس افندى الرايق يقول...

طيب الحل ايه يا جماعه ماهو معظم المنتجات اللى بنستعملها لو دققنا ف صناعها ومنين وكده تقريبا مش هناكل غير الفول النابت لان باقى الاكل والشرب هيكون من دول اجنبيه الا الفول لان الفول ده بره اكل البهايم هل تعلموا ذلك؟

سامية يقول...

مفلس افندي: ماحدش قال نقاطع كل ما هو "أجنبي" وليس هذا ما يدعو له المقال ولا ما تدعو له "حملة مقاطعة داعمي إسرائيل". الموضوع ببساطة ووضوح هو إن فيه بعض الشركات الكبرى تدعم إسرائيل وتفتخر بذلك ومن جهة أخرى تضر باقتصادك الوطني. أعتقد ان احنا فوق ذكرنا مثال الماء مثلا.. ليه أشتري قزازة ميه نستله لما فيه على الأقل خمس شركات أخرى "مصرية" بتبيع ميه؟ والأمثلة كتير

أما بالنسبة للفول فأحب أطمنك ان حتى الفول مش كله مصري.. (أقصد الفول المعلب) وزي ما قلت المسألة مش إنك تقاطع كل ما هو أجنبي .. المسألة هي إنك تاخد موقف واضح من المنتجات اللي بتدعم إسرائيل ومخططات الهيمنة الاقتصادية الأمريكية

غير معرف يقول...

A片,A片,成人網站,成人影片,色情,情色網,情色,AV,AV女優,成人影城,成人,色情A片,日本AV,免費成人影片,成人影片,SEX,免費A片,A片下載,免費A片下載,做愛,情色A片,色情影片,H漫,A漫,18成人

a片,色情影片,情色電影,a片,色情,情色網,情色,av,av女優,成人影城,成人,色情a片,日本av,免費成人影片,成人影片,情色a片,sex,免費a片,a片下載,免費a片下載,成人網站,做愛,自拍

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣

情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品,情趣用品,情趣,情趣,情趣用品
情趣用品,情趣用品,情趣用品,情趣用品.情趣,情趣,情趣,情趣.
視訊聊天室

情色,AV女優,UT聊天室,聊天室,A片,視訊聊天室


UT聊天室,視訊聊天室,辣妹視訊,視訊辣妹,情色視訊,視訊,080視訊聊天室,視訊交友90739,美女視訊,視訊美女,免費視訊聊天室,免費視訊聊天,免費視訊,視訊聊天室,視訊聊天,視訊交友網,視訊交友,情人視訊網,成人視訊,哈啦聊天室,UT聊天室,豆豆聊天室,
聊天室,聊天,色情聊天室,色情,尋夢園聊天室,聊天室尋夢園,080聊天室,080苗栗人聊天室,柔情聊天網,小高聊天室,上班族聊天室,080中部人聊天室,中部人聊天室,成人聊天室,成人