١٨ سبتمبر ٢٠١١

ليه النشطاء أحكامهم بتتخفف والغلابة بيتبهدلوا:

‎"يطلع إبني وانا مش حانزله م البيت خالص!


وهو ده اللي المجلس عايزه بالضبط. عرفتوا ليه بيلموا الغلابة ويضربوهم ويبهدلوهم ويدوهم أحكام عسكرية؟ عشان ماحدش يستجري بعد كده يرفع صوته. عشان الغلابة دول هما الشعب.. هما اللي ما خافوش يوم 28 وانضموا لنا لما ندهنالهم "يا أهالينا انضموا لينا".. وعشان هما اللي ماخافوش يواجهوا الداخلية ويقفوا يحاربوهم واحنا وراهم بنهتف سلمية وهما يموتوا. عشان هما اللي فعلا محتاجين ال"العيش والكرامة والحرية" وعشان هما اللي حيفضلوا يطالبوا بيهم بعد ما النخبة والقوى السياسية تنصرف لتقسيم التورتة والانشغال بالانتخابات و"بناء مصر الجديدة". هما دول اللي حالهم حيفضل زي ماهو و السلطة بتحاول توصلهم الرسالة دي: أقعدوا في بيوتكم. أوعوا تفتحوا بقكم تاني. نزلتوا عملوتا فيها ستين عتريس أول مرة ومافيش حاجة اتغيرت. الأسعار غليت وحقوقكم ما أخذتوهاش والشرطة زي ماهي برضه حتتبهدلوا في الأقسام، والعيال النشطاء اللي قالولكم ثوروا دول مش حينفعوكم بنكلة لما نقبض عليكم وعيالكم يترموا في السجون الحربية.
حد كان بيتكلم مع عمرو من كام يوم على أحداث السفارة وقال جملة عجبتني جدا: إحنا كنا واقفين بنهتف "سلمية" وناس تانية كانت واقفة بتحارب الداخلية في الصفوف الأمامية... احنا النشطاء.. هما الثورة!


 إسمعوا شهادة أم منير(19 سنة).. منير صدر حكم ضده امبارح سبع سنين سجن حربي! لو يا مصري ترضى ان ده يبقى حال البلد بعد الدم اللي دفعناه.. لو ترضى تتكمم أفواهنا والغلابة يدفعوا التمن، لو ترضى شباب زي الورد زي سامبو والألتراس يتبهدلوا ويتعذبوا ويتهانوا ويتسجنوا تاني، لو حتسكت على الظلم ده، حسك عينك ترفع راسك فوق وتقول أنا مصري!

هناك تعليقان (٢):

محمد ملوك يقول...

بالتوفيق والسداد
تحيتي ومودتي

mostafashaban يقول...

يعتبر تواجد الحشرات بالمنزل من أكثر الامور المزعجة للأشخاص وتسبب في ضيق شديد وعدم الاحساس بالراحة مهما كانت درجة نظافة المنزل كذلك في أماكن العمل والفنادق, فهي تسبب في الامراض والحساسية الجلدية، ومنها الحشرات الطائرة والزاحفة والقوارض ومن هذا المنطلق اصدرت شركة مكافحة حشرات بالقطيف قسم الخاص للقضاء على جميع الحشرات الزاحفة والطائرة ايضا.
ما يميز شركة مكافحة الحشرات بالقطيف:
تتميز شركة رش مبيدات بالقطيف عن غيرها بوجود فنيين ومدربين على التعامل بأعلى مستوى من الدقة فهي لديها فريق كيميائي متخصص في التعامل مع تلك المواد. وايضا الآلات حديثه تتميز بها، وتتميز الشركة بسرعه في تلبيه طلبات العملاء سوء منزل او اماكن كبيره من فيلات وفنادق.
ويتعامل فريقنا مع رش المبيدات دون اخلاء المكان واستخدام المواد الأمنه والفعالة.
بعض الحشرات التى تكافحها شركه رش المبيدات بالقطيف:
1- الصراصير وهى تواجد بها انواع كثيره منها الزاحفة والطائرة ومنها القافزة وهى من الحشرات التي تتكاثر بكميه كبيره بالمكان وهو ذو اجنحه ويحب البيئةالرطبة والاخشاب ويتغذى الصرصار على الطعام وهذا يودى الي انتشار الامراض للإنسان مثل الكوليرا والعديد من الامراض وينقل ايضا لجسم الانسان الديدان الطفيلية.
2- البرغوث وهو حشره صغيره تطير سريعا صعب للإنسان القضاء عليه بنفسه ولذلك لابد من الرش الجيد وهو يعيش في الشعر ويتغذى على امتصاص دم الانسان.
3- النمل وهو مشكلة أي منزل فهو يعيش فيالحائط والارضيات واي مكان بين الخزائن والرفوف وفى المطابخ خاصة.
4- البق المشكلة الكبرى في وجوده فيصعب القضاء عليه الا من خلال اشخاص متخصصين مثل شركتنا ويتغذى على دم الانسان ويسبب الطفح الجلديوالحساسية والهرش للمصاب بلدغاته ويتكاثر بسرعه وبكميه كبيره فهو يضيع البيض بكميات كبيره جدا بين الشقوق وخاصه الاخشاب وبين ثنايا المراتب والأغطية.
https://forsan-dmm.com/anti-insect-company-in-qatif/
لمزيد من خدماتنا
شركة مكافحة حشرات بالجبيل
شركة رش مبيدات بالدمام
شركة مكافحة حشرات بالخبر