٠٣ يوليو ٢٠١١

أخو لؤي نجاتي يحكي عن اعتقاله (الجزء الأول)

منقول من تويتر عن طاهر نجاتي أخو لؤي نجاتي اللي تم القبض عليه صباح يوم 29 يونيو بعد "حرب" حقيقية دامت طوال الليل ولغاية تاني يوم بعد العصر بين الداخلية وثوار ونشطاء ومتضامنين مع أهالي الشهداء.


لؤي كان بينقل أحداث المعركة طول الليل على تويتر لغاية الساعة 7 صباحا وبعدين اختفى فعرفنا انه غالبا اتقبض عليه. إسمعوا بقى أخوه بيحكي اللي حصل:



ده اللي لحقت اقراه على تويتر عشان أنا نازلة دلوقتي. لو فيه بقية للموضوع حابقى أزوّدها في تدوينة تانية.

ملحوظة هامة: لؤي عرفنا حكايته لإنه مدوّن وناشط وعلى تويتر. طيب يا ترى الشباب الغلابة اللي وقفوا يحاربوا الداخلية باستبسال ويدافعوا عن شرفنا وعن شهداءنا وأمهاتهم حيحصل فيهم إيه؟ وحيطلعوا ولا لأ؟ لا للمحاكمات العسكرية!!!

بصوا يا جماعه بتوع الجزيره خنقوني و هايعملوا حلقه مسجله و انا هاقول فيها تفاصيل اعتقال لؤي و محامكمته و عامه لؤي كويس بس هاقولم ميعادعا

يا جماعه انا سجلت وقلت كل اللي نفسي فيه

بما ان الجزيره هاتجيب الفديو حوالي الساعه تمانيه و ربع يبقي نحكي للحمايه

لؤي اتقبض عليه الساعه سبعه الصبح في شارع جانبي من محمد محمود

قبض عليه اتنين عساكر امن مركزي كانوا جاين مضروبين من عند الوزاره فاتشطروا علي لؤي


بعدين خدوه علي الوزاره وهناك لقي ظابط ضخم بيسأله انت مين يا ابن التيت

انا لؤي فسأله انت بتعمل ايه قاله انا بغطي الاحداث

ليه هو انت صحفي ؟ لؤي مرداش يقوله انه مدون عشان مش هايفهكها و قاله انا صحفي مستقل

مستقل مين يا ابن التيت وقام شده من التي شيرت و جره وراه جوه الداخليه

و هناك العساكر والظباط ضربوه و قلعوه التي شيرت ورببطوا ايديه بالتي شيرت

و لؤي كان بيحاول يصد الضرب علي قد مايقدر و ماردش بالضرب

و هاتك بقي في موال ثوره مين يا £امك انت و هو احنا اسياد البلد وو الجيش معانا

و من غباء الظابط لقي لؤي لابس حظاظه بيضه قالوا انت التراس يله يا ابن التيت ؟

لؤي قاله لا فالظابط قاله يبقي انت ماسوني و مفيش مانع من شويه ضرب مع شتايم


لاحظوا حاجه يا جماعه ان الممارسات الارهابيه دي جوه وزاره الداخليه عشان محدش يقولي اصل بعيده عن عين الوزير

و بعد كده جه شويه ظباط صغيرين مع عساكر و هاتك يا ضرب فيهم و شتيمه واحفظوا التويته دي عشان هانحتجها قدام

و قالوا له هانوريكوا بالقانون العسكري اللي انتوا فرحانينلي بالجيش و هانوريكوا انه معانا

و الناس اللي اتاخدت مع لؤي كانوا في عربيتين و طلعوا بيهم علي قسم عابدين و طبعا احتفلوا بيهم احلي احتفال.


نسيت اقولكم ان اول ظابط دخل لؤي الوزاره قاله بالنص احنا هانغتصبك و نصورك و التهديد ده برضه في قسم عابدين.


ليست هناك تعليقات: