١٨ يناير ٢٠٠٧

رحلت وداد متري ورحلت معها الحكايات

بكيت فيها جدتي التي لم أتعرف عليها إلا من خلالها، فكتبت عنهما وإليهما أول محاولة لي باللغة العربية. وها أنا اليوم أبكيهما معاً... فماذا أكتب؟

هناك ١٨ تعليقًا:

غير معرف يقول...

I'm sorry ya Samia... It's good that you had at least the chance to know the stories of your grandma through her, aslan nothing stays from a human being other than his memories and ideas... You can write these down i believe.

karakib يقول...

الله يرحمها
كل الناس فاكراها بالخير

Omar Mostafa يقول...

البقاء لله يا سامية، ادعيلها

غير معرف يقول...

She gave you a 7adwta, a ring. she gave you a part of jakline and a part of wedad, both will go on with you as long as you live. i knew her too, i miss her already and as i live thousands of miles away i am not able to be in here 3aza. here in the north i turned on music and I am saying good bye with a Laila Mourad song: men b3eed ya 7abeeby basallem...

غير معرف يقول...

http://www.sawari.tv/6-2/1/n-men-ba3eed.mp3

سامية جاهين يقول...

كراكيب: الله يرحمها..فعلا كل الناس فاكراها بالخير ومافيش حد إلا وليها فضل عليه. وجنازتها وعزاها كانوا زي بيتها بالضبط. طول عمرها مجمعة الناس حواليها، على اختلاف أشكالهم واتجاهاتهم.. وكلهم كانوا متجمعين في عزاها.. بيجمعهم حبهم وتقديرهم ليها.
وعندك حق يا عزة.. هي فعلا أعطتني جزء منها وحزء من جدتي جاكلين .. ربنا يقدرني واعرف احافظ على الجمال اللي أهدوهولي هما الاتنين. أشكرك على الغنوة.. وترجعي بالسلامة ان شاء الله

خلود وعمر: أشكركم.. ما اتحرمش من مساندتكم وقفتكم جنبي دايماً

Aladdin يقول...

ربما رحلت وداد عن دنيانا لكنها دائماً عائشة في عقولنا وقلوبنا، وأبدأ أبداً لن ترحل الحكايات!

غير معرف يقول...

الفترة اللي فاتت زي ما يكون الدنيا فجأة من كتر الضغط اللي جواها , إنفجر فيها ثقب عمال يسحب الناس اللي أقرب للسماء
البقاء لله يا سامية

سامية جاهين يقول...

محمود: ربنا يصبرنا على الدنيا من غيرهم. شكراً لمرورك

علاء.. شكراً لمرورك ومساندتك. البقاء لله

Unknown يقول...

أول مرة أقرأ عنها عندما رحلت
تماما ككل الشخصيات الرائعة مثل نجيب الهلالى وأحمد عبدالله
انا حزين لفقد أثال هؤلاء
ولكنها سنة الحياة

غير معرف يقول...

أنا أحسدك
أنا احسدك
أنا
أ
ح
س
د
ك

www.blogs4arab.com يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
ألطيبُ يقول...

سعدت بمروري هنا في عالمك هذا الذي زينته بآرىئك وافكارك التي احببت من خلال اقتحامي لعالمك ان احييكي عليها وان القي عليك التحية مشفوعة بوردة تعبيرا عن تقديري واحترامي
ودمت
الطيب

nohamy يقول...

مش عارف لية .. جه وقت معرفتى بمدونة حفيدة صلاح جاهين في مثل هذا الوقت ...

البقاء لله

غير معرف يقول...

ههههههه

سامية بنتو مش حفيدتو يا بني آدم

... مع وقف التنفيذ

nohamy يقول...

أسف مكنيش قصدى

سامية جاهين يقول...

الطيب: أهلا بيك.. وأشكرك على التعليق الرقيق.

بني آدم مع وقف التنفيذ: ولا يهمك.. بنته حفيدته.. أنا يشرفني إني يكونلي أي صلة بيه من أي نوع. يكفيني إني مصرية وعربية زيه

MSA UAE FTZ يقول...

انا لله وانا اليه راجعون


البقاء لله وحده


شرف كبير ليا التعرف بيكي


واتمني انك تقوليلي رايك في مدونة عملتها لما شفت مدونتك

اسمها شاعر مغمور


وده اللينك بتاعها


بجد رايك يهمني جدا



http://samircbrx7.maktoobblog.com/